Integrovaná doprava

Keď sa pozrieme na to, ako riešia dopravu regióny, ktoré sa dynamicky rozvíjajú, vidíme, že zavádzajú Integrovaný dopravný systém (IDS), pretože kvalitná verejná doprava je jednou z podmienok rozvoja zamestnanosti v regióne.

Lunter - Verejná doprava a prínosy IDS

V našom kraji musíme dostať dopravu do 21. storočia

Nedávno som si bol vyskúšať fungovanie IDS v Brne, v juhomoravskom kraji v Českej republike. Videl som, ako môže doprava dobre fungovať a rozprával som sa s ľuďmi, ktorí IDS chválili ako jednoznačné zlepšenie ich každodenného života. Na tlačovej konferencii vo Zvolene som potom spolu s odborníkmi na dopravu predstavil zámer zlepšenia verejnej dopravy aj v banskobystrickom kraji.

Čo je to Integrovaný dopravný systém?

Vlaky, autobusy, mestská doprava a jednotliví dopravcovia sú navzájom prepojeniía koordinovaní centrálnym krajským dispečingom. Dopravcovia si nekonkurujú v jednom čase a cestujúci môžu využívať častejšie spoje. Jednotlivé linky pri prestupoch na seba čakajú, takže sa vám nemôže stať, že kvôli meškaniu vlaku nestihnete posledný večerný autobus domov.

V súčasne nastavenom systéme dopravy dochádza k dvom extrémom. Na jednej strane na linke Banská Bystrica – Brezno v rovnakých časoch vyrážajú naraz vlaky aj autobusy a navzájom si kradnú cestujúcich. Na druhej strane, posledný prestupový spoj z Banskej Bystrice do Revúcej ide o 17.30, a preto sa neskôr už do Revúcej nedostanete. Integrovaný dopravný systém takéto prípady rieši.

Výhody Integrovaného dopravného systému

V prvom rade je to cestovanie s jedným cestovným lístkom po celom kraji. Ďalšou výhodou je rýchlejšia verejná doprava, ktorá by mala konkurovať autám. V Integrovanom dopravnom systéme jazdia na hlavných dopravných prúdoch spoje rýchlo a majú minimum zastávok. Do týchto zastávok dovážajú ľudí spoje z menších miest. V súčasnosti je to nastavené zle. Napríklad, vlak na linke Banská Bystrica – Brezno stojí v 13 zastávkach a cesta mu trvá 57 minút, čo je o 17 minút viac ako cesta autom.

Jednou z hlavných výhod IDS je lepšia dostupnosť do práce. Nie každý si môže dovoliť kúpiť auto, ak je to jediná možnosť ako sa načas dostať do zamestnania.

Kvalitnejšia verejná doprava by mala priniesť viac bezpečnosti na cesty, menej nehôd a zlepšiť životné prostredie. O tom sa snažíme aj v našej firme, preto firemné autá jazdia na CNG a recyklujeme vodu.

Nie je bohatý región ten, kde chudobní jazdia autami, ale ten, kde bohatí jazdia verejnou dopravou

Tak ako v podnikaní som sa nezľakol výziev, nezľaknem sa ich ani pri rozvíjaní nášho kraja. Uvedomujem si náročosť tejto úlohy, mám pred ňou rešpekt, ale je potrebné, aby sme sa do nej pustili. Veď si len predstavte, kde by mohla byť verejná doprava v BBSK, keby začali župani na nej pracovať už pred ôsmimi rokmi?

Všetky dynamicky rozvíjajúce sa regióny v Európe zavádzajú Integrovaný dopravný systém a ak chceme priniesť viac práce do Banskobystrického kraja a rozvíjať ho, verejná doprava je kľúčovou zložkou.

Ďalšie body môjho programu:


Kompletný plán pre kraj